Gå til hovedsiden

Undgå disse 5 klassiske faldgruber med e-handel

Optimer din e-handel ved ikke at falde i disse faldgruber – konkrete anbefalinger både for dig der planlægger at sælge online – og for dig der er godt i gang.

Optimer din e-handel ved ikke at falde i disse faldgruber – konkrete anbefalinger både for dig der planlægger at sælge online – og for dig der er godt i gang.

Det er let at starte en onlinebutik, men hvis der er noget vi rådgiver om, så er det for vores kunder at undgå disse typiske faldgruber:

  1. Få eller ingen klare mål og manglende forankring i virksomheden.
  2. Stoler for meget på kvaliteten af ​​produktdata i forretningssystemer.
  3. Inkluderer funktioner, der ikke opfylder kundernes behov.
  4. Uklare returordninger.
  5. Forsendelses- og / eller betalingsløsninger, der ikke lever op til kundernes forventninger.
  6. Lad os dykke lidt dybere ned i hver enkelt og se, hvordan du selv kan undgå disse, hvis du ikke allerede gør det.

Hav en klar strategi, som hele virksomheden kan stå bag

Vi har set utallige gange, at e-handelsprojekter er startet uden at resten af ​​virksomheden er involveret, selvom de fleste faser er berørt af det til en vis grad. Skab forankring og engagement i organisationen ved at lytte til de mennesker, der arbejder med interne systemer og processer. Onlinebutikken er en fantastisk mulighed for at gentænke processer og måden hvorpå man arbejder.

Sådan gør du:

  • Sæt klare mål for, hvem og hvad I vil opnå
  • Inkluder medarbejdere fra hvert led i processerne tidligt
  • Opret et system til at indsamle feedback og ideer
  • Ros folk for ideer og fejr lanceringerne

Hold produktdata opdateret og i høj kvalitet

ERP-systemer er ofte rigtig gode til køb og salg i “analoge” butikker, men kommer til kort ved online-salg. Ofte har I ikke brug for alle funktionerne på én gang. Start med et fundament og udbyg dette når behovene identificeres.

Produktdata er heller ikke noget, der bare kan indtastes én gang – det skal løbende opdateres og justeres – på samme måde som I vedligeholder og SEO og jeres tekniske – på samme måde skal I tænke jeres vedligehold af produktdata ind i jeres forretning.

Sådan gør du:

  • Tal med dine leverandører om, hvilke produktdata de har
  • Få rutiner og systemer til at arbejde med produktinformation, såsom Akeneo PIM
  • Kontrollér at produktoplysningerne er skrevet til mennesker – ikke maskiner

Hold det simpelt – byg derefter videre

Spar tid og lancér hurtigere ved at indhente kunde erfaringer – vær påpasselig med at antage kundeerfaringer.

Når en god idé kommer op, følger flere gerne med – det er altid muligt at bygge videre på den. Det er let at drømme og få alt bygget på samme tid, men vi ved, at vi ikke har uendelig tid. Saml alle ideer ét sted, men planlæg og byg kun hvis det opfylder jeres kunders behov. Det er rart at have en swimmingpool i haven, men for at bo et sted har man først brug for fire vægge og et tag.

Sådan gør du:

  • Spørg, hvordan hver del af ideen faktisk passer ind i jeres strategi
  • Kontroller brugerdata og fokuser på de sider, der får flest besøg
  • Kontroller brugerdata, og fokuser på de områder, der har det største frafald i brugerflowet

Vær tydelig med jeres tjenester

I sidste ende er de fleste onlinebutikker meget ens, og alle kan kopiere eller sætte prisen ned. Den hemmelige ingrediens er det der ikke kan kopieres let, så som fremragende kundeservice. Vær tydelig omkring forsendelse og retur – inden et køb kontrollerer kunder ofte om dette er i orden. Overrask ikke kunden med forsendelsestillæg ved kassen, og skriv eller vis klart og tydeligt, hvordan en mulig retur sker.

Sådan gør du:

  • Vis forsendelsespris i indkøbskurv og andre steder, hvor det er naturligt
  • Vedhæft en returseddel til pakken, og fortæl kunden på forhånd, at du gør det
  • Få input fra kundeservice om, hvad de fleste mennesker undrer sig over
  • Research anmeldelser online, og lav en liste over, hvad der nævnes mest

Opfyld kundernes forventninger til forsendelse og betaling

Kunder har forventninger (og vaner) for, hvordan de vil betale eller få leveret varerne. Hvis du er på farten, er det fordelagtigt at kunne bruge mobilepay, og hvis det samlede beløb er stort, kan delvise betaling være en idé.

Afhængigt af hvor du bor, foretrækker du en en måde frem for en anden når det drejer sig om forsendelse. Du kan være nabo til et pickup point, have en dagligvarebutik med Postnord-reception eller foretrække levering til kantsten.

Sådan gør du:

  • Inkluder dine kunder, for eksempel med undersøgelser eller sociale medier
  • Analyser brugerdata, for eksempel med Google Analytics
  • Tal med din udbyder om tjenester, de har, men ikke bruger, og test dem i en kort periode

Hvad nu?

Disse fælder løses ikke en gang for alle, men skal løbende undgåes. Ved at kende til disse faldgruber, er du allerede godt i vej. I sidste ende handler det om kontinuerlig optimering, god projektledelse og regelmæssige påmindelser i kalenderen. Gode ​​systemer letter arbejdet og kan gøre dele af processen praktisk talt automatiseret.

Vi hjælper selv kunder hver dag med disse udfordringer – og mere til. Har I brug for hjælp til at finde fokus, få bedre produktinformationssystemer eller anbefalinger om forsendelses- og betalingspartnere I skal tale med, er du ikke den første. Tag Kontakt!

Læs mere om Visma Digital Commerce

Mest læste