5 pointer fra ny EU-dom

5 pointer fra ny EU-dom om ferie

Som arbejdsgiver skal du aktivt sørge for, at dine medarbejdere holder ferie. Det har EU-domstolen for nylig slået fast. Her får du de 5 vigtigste pointer fra dommen.

1. Du skal fortælle medarbejderne om deres restferie

Hvis medarbejderne har ferie tilbage, skal du gøre dem opmærksom på det, så restferien kan nå at blive holdt. Du skal også huske at fortælle dem, at ferien kan gå tabt, hvis den ikke holdes inden ferieårets udgang.

2. Det er ikke nok at informere generelt

Du skal give informationen om restferien i det konkrete tilfælde og direkte til medarbejderen. Du kan derfor ikke nøjes med at informere generelt til alle, eksempelvis via en personalehåndbog.

3. Den 5. ferieuge er ikke ramt af dommen

EU-dommen rammer ikke medarbejdernes ret til at få udbetalt den 5. ferieuge. Det betyder, at du stadig kan aftale med en medarbejder, at han eller hun får den 5. ferieuge overført til det næste ferieår.

4. Husk at varsle ferien mindst en måned før

Medarbejdernes restferie skal holdes inden den 1. maj. Hvis virksomheden ønsker at planlægge, hvornår restferien skal holdes, skal du give medarbejderen mindst en måneds varsel. Det betyder, at du skal give medarbejderen besked inden den 15. marts, hvis du for eksempel ønsker, at restferien skal holdes fra den 15. april.

5. Få overblik allerede nu

Selvom der er lang tid til den 1. maj, hvor ferieåret udløber, bør du allerede nu få overblik over, hvor mange feriedage jeres medarbejdere mangler at holde. Det er nemlig nu, du skal planlægge, hvordan de får holdt restferien.

Hvis du laver løn i DataLøn og bruger ferieregnskabet i systemet, kan du nemt få overblik over, hvor mange dage medarbejderne har optjent, holdt og mangler at holde. Læs mere om alle de smarte funktioner i DataLøn her.

Du kan også få svar på 5 klassiske spørgsmål om ferie.

Mette har arbejdet i DataLøn siden 2015 og er en del af marketingteamet. Sammen med sine kolleger har hun stort fokus på at dele tips, tricks og gode råd om løn og HR med både eksisterende og potentielle DataLøn-kunder.